top of page

FANU, PORTRET IN OPDRACHT

Bijgewerkt op: 31 mrt. 2023





FANU, EEN MASTIN ESPAGNOL, IS WIJS EN EEN RUSTPUNT IN GEZELSCHAP.




Als je Fanu ontmoet, heb je niet zoiets van 'goh wat een leuk en schattig beest!'. Fanu is namelijk groots. In hem schuilt eenvoudige, doordringende wijsheid waar je niet omheen kunt.


Zowel lijfelijk als immaterieel is hij sterk en intelligent aanwezig. Met weinig vertoon oefent hij haast ongemerkt veel invloed uit op zijn omgeving. Ik ervaar dat veelal als rustgevend, troostend. En zo nu en dan helpt hij keuzes maken. Dat klinkt abstract maar vanuit de 'achterhoede' kan hij opmerkelijk goed getimed met ademhaling of een verandering van pose, bij weifeling, de doorslag geven.



fotoshoot op het strand
FOTOSHOOT OP VLIELAND, 2022


En als je oogcontact hebt met Fanu, heb je hele gesprekken. Zijn dynamische wenkbrauwen werken zonodig als ondertiteling. Als je hem nog niet 'door hebt', kan hij daarmee letterlijk en figuurlijk alle kanten op om zijn punt te maken.



oil painting of a dog
PORTRET VAN FANU, OLIEVERF OP DOEK, 80 x 60 CM



Ik heb hem al regelmatig mogen ontmoeten in gezelschappen. Dat komt omdat zijn bevriende 'baasjes' Olga en Raymond vanuit hun professie met groepen werken en graag mensen samenbrengen.




"Zo nu en dan neem ik deel aan hun (innerlijke) reizen. Fanu is al geruime tijd een aangename 'actieve' deelnemer."




FANU NIET TE HOUDEN ALS HIJ HET STRAND ZIET



Fanu gaat door het dolle heen als hij op het strand is. Zijn keurig ingehouden enthousiasme begint al als hij bij Harlingen uit de auto springt en de boot opgaat. Hij weet: "straks is het zand en zee!" Om je een idee te geven heb ik een foto bijgevoegd die ik vorig jaar maakte op Terschelling tijdens de fotoshoot op het strand.




Sketch of a dog on canvas in charcoal
SCHETSFASE IN HOUTSKOOL



Meestal ga ik in de eerste fase (zie hierboven) verder door in houtskool om ook plasticiteit en diepte op te roepen. Maar dit keer waren de positionering van de belangrijkste aspecten van het gezicht en de proporties voldoende om over te stappen naar olieverf. Voor de eerste ronde is gebruikt gemaakt van de kleuren gebrande omber (zie hieronder). Dit is niet het eindstadium in deze fase. Die is helaas niet op foto vastgelegd.




first pass in oil paint, highlighting the darker areas
EERSTE RONDE IN OLIEVERF, MET DE KLEUREN GEBRANDE OMBER



De zon die van rechtsonder op zijn vacht weerspiegeld en het portret inleidt, wilde ik in een vroeg stadium al onderzoeken. Hier zie je al de plooien ontstaan die ook mede bruikbare elementen zijn voor het makkelijk interpreteren van zijn houding en volume.




work in progress of a painting in oil, first pass in mid-values
BASIS GELEGD MET GEBRANDE OMBER, GEBRANDE SIENNA, GELE OKER, ULTRAMARIJN BLAUW, TITANIUM WIT


KOELE TINTEN OP DE SNUIT , VEREENVOUDIGDE ACHTERGROND, TEXTUUR IN DE VACHT, SPIEGELING IN DE NEUS



Meeste plezier zat zoals gewoonlijk in het weergeven van zijn ogen en snuit. Daar liggen de sterkste contrasten en meest verzadigde kleuren om daarheen de aandacht van de kijker te trekken.




ZIJN OOG MET LINKS OP ZIJN HOOFD HET LICHT VAN DE ONDERGAANDE ZON



Het is een genot te zoeken naar bijzondere details die voor een kijkje van dichtbij een nieuwe laag van informatie bieden. Zijn wat versleten tanden, zijn snor- en baardharen bijvoorbeeld,




close up of a dog, work in progress of an oil painting
CLOSEUP VAN FANU



Fanu is omgeven met een redelijk complex lichtspel. De warme tinten van de zon, komend van rechts contrasteren sterk met het blauwige licht van de lucht van boven. Samen met de reflectie van het warme zonlicht van links via het gele zand, had ik rekening te houden met 3 lichtbronnen.


Je moet bijvoorbeeld denken aan 1 kleur vacht die je in schaduw, warm en koud licht, bij elkaar moet brengen zodat het toch een geloofwaardig geheel wordt. Die nuances bij elkaar en in elkaar overlopend, moet Fanu herkenbaar zijn, en liefst het juiste gevoel oproepen.




KOP VAN EEN HOND IN OLIEVERF SPAANSE MASTIFF
EINDRESULTAAT, OLIEVERF OP DOEK, 80X60CM



Aangezien het strand echt 'zijn ding' is, leek het mij gepast om een gevoel van verte op te roepen in de scene en dat te versterken ten opzicht van de gekozen referentiefoto. Daarom zijn er strand en duin achtige kenmerken toegepast, zoals de lijn van de duinen op de achtergrond en ongesatureerde (grijziger) kleuren voor lucht en horizon. Naar voren toe zijn juist meer gesatureerde kleuren toegepast, naar de voorgrond.




INGELIJST IN EIKEN FINEER BAKLIJST EN GESIGNEERD



Zijn hoofd komt net boven de duin uit, wat er voor zorgt dat hij extra naar voren komt. De lijnen van de duin links en rechts van hem zijn zo gekozen dat ze aan weerszijde naar hem toe lopen om het oog te leiden.


Natuurlijk weer vakkundig in laten lijsten in naturel eikenhout fineer. Passend bij het interieur van de woning waar het portret nu hangt.







 


Heb je interesse in een portret of ken je iemand die geïnteresseerd zou kunnen zijn? Deel mijn werk of neem gerust direct telefonisch contact met me op.


+31 (0) 6 21 85 91 32.


 

Lees verder over mijn werkwijze en de kwaliteit die ik nastreef, door te klikken op een van de andere blogs hieronder.















71 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page