PORTRAIT OF LEONIE (part 2)

Bijgewerkt op: 11 nov.




Als u eerst deel 1 wilt lezen over de olieschets die ik voorafgaand aan deze grotere versie maakte, klik dan hier.



MEDIUM INK oil on paper board SIZE 40 x 40 cm


Terwijl ik haar portret schilderde, schreef ik in mijn dagboek:



Vrijdag, 1 juli 2022

Geschilderd.

De hele dag op zoek naar de waarheid, haar waarheid. Misschien ken ik haar te goed. Het is een langere reis geworden dan verwacht. Waarom gaat het langzaam?

Ik ben aan het zoeken. Zoeken naar wat ik denk dat een goede weergave van haar is, die recht doet aan haar schoonheid, de tederheid waarmee ze de wereld inkijkt. Om haar op een eigentijdse en vernieuwende manier te raken, in mijn typische stijl. Het vergt geduld, steeds dieper kijken. De kleinste geheimen vinden die er echt toe doen, de vaardigheid aanscherpen om de kleur te mengen die het doet. En om de plasticiteit van haar neus, mooie mond, zachte oog te raken. Het beheersen van verhoudingen.

Soms raak ik het helemaal kwijt, verlies ik de gelijkenis uit het oog. Dan vind ik de kleuren niet mooi. Haar gezicht wordt dan een slagerij, kleuren van rauw gesneden vlees...

Het lijkt makkelijker om heel ruw te schilderen, met zware uitspraken. Het elimineren van visuele verhalen die er niet toe doen is veel moeilijker, maar het brengt me dichter bij haar waarheid.

Ik heb gelukkig het vertrouwen dat ik kan herkennen wat ik zoek in wat ik creëer. Dat gevoel in mijn maag als het klopt!

Toch dankbaar voor wat er is, blijf ik tussen de dissonanten zoeken naar de potentiële successen, penseelstreken die raak zijn.

Ik ben geduldig.




Leonie, wat ik van je wil laten zien...




Rust en kalmte waar je graag in verkeert

Stabiliteit waar je naar streeft

Kracht in je creativiteit

Fris en eigentijds

Gevoelig, oplettend

Liefdevol naar mij

Liefde voor het leven

Wijsheid in je zoektocht

Zacht voor jezelf willen zijn

Mooi persoon...




Niet zomaar woorden. Ze komen van mij, haar partner, levensgezel, geliefde. Ze beschrijven de visuele poëzie die ik zocht toen ik aan dit portret van haar begon.


Deze blog is een poging om het proces beknopt weer te geven, zonder al te technisch en wollig artistiek taalgebruik. Ik heb dat net genoeg losgelaten in de intro : ).

Laat me je meenemen op een korte reis door het landschap van een gezicht, van schets tot eindresultaat. Je leert hoe ik het licht heb gezocht, haar uniciteit en karakteristieke kenmerken hen het oog van kijker met details heb proberen te leiden.


Een effectief begin

Om effectief "weg te komen", gebruik ik graag een heel eenvoudige methode. Een raster. Ik plaats het raster zowel op het doek als op de referentiefoto. Zo kan ik relatief snel een basistekening opzetten en 'onderweg' controleren of de gelaatstrekken (de neusgaten, ogen, mond, enz.) ongeveer op de juiste plaats blijven.




AFTER BLOCKING IN THE SHADOWS, SEPARATING LIGHT FROM DARK




Licht en schaduw scheiden

Ik omlijn de schaduwen met een donkerder tint. Dat geeft houvast aan de zone waar het licht van de schaduwzijde scheidt. Het is deze zone die veel aandacht krijgt tijdens het schilderproces. Als ik erin slaag samenhang aan te brengen in de kleurvolgorde, is dat een krachtig middel om een gevoel van volume of plasticiteit op te roepen.




FIRST PASS OF COLOURING




In het begin wordt deze zone vrij sterk neergezet. Later worden nuances aangebracht, zodat het verloop van licht naar donker subtieler wordt.


Gedempte lichteffecten, ontwikkeling van de middentonen

Ik bestudeer graag het effect van licht en schaduw. Vooral als het niet overdreven is en schaduwen bijna onmerkbaar hun ding doen en de kijker onbewust fascineren. Zoiets als een pistool laten afgaan zonder dat je het hoort, maar dan met het effect van licht.

Het is precies dit evenwicht dat ik wilde vastleggen om enkele van de hierboven gegeven typeringen te raken:

Rustig, zacht, aantrekkelijk, fris: Subtiele overgangen, evenwichtig, realistisch en duidelijk kleurgebruik.



Je hebt het misschien al gemerkt: Inmiddels ben ik de eerste 'standaard' fase van schetsen, de verhoudingen goed krijgen, een eerste poging doen om schaduwzones aan te brengen, voorbij aan de volgende fase waarin het spel begint van het uittekenen van 'het verhaal' dat ik wil overbrengen.





CLOSE UP ON THE CHIN, WORKING ON THE TRANSITIONS FROM LIGHT TO SHADOW SIDE




Focus op haar blik

Ik wilde haar wijsheid en kracht vastleggen via haar blik. Daarom heb ik geprobeerd het voorste oog het eindpunt te maken van de reis die je oog maakt, nadat het over het doek is gegleden langs andere delen en details die in de hiërarchie minder prominent zijn.





AFTER THE THIRD PASS, EXPLORING COLOR VALUES




Het oog is de enige plaats in het hele stuk waar een levendig oranjerood in het ooglid zit dat het licht van onderen opvangt.





CLOSE UP OF THE EYE ONCE THE PAINTING WAS ALMOST DONE




Details in en rond de ogen

Het is ook de enige plaats in het schilderij waar zo'n kleur, nauw vergezeld wordt van een stevige donkere lijn op het ooglid.

En een van de sterkste lichtreflecties valt op haar bovenste en onderste oogleden.

Niet te vergeten is er een donkere pupil en een felle glans op het natte oog.


Tot slot zijn links en rechts van het oog schaduwen toegevoegd, niet te hard, maar zo dat ze een kader voor evenwicht creëren en de blik even vangen.





"Het oog is de enige plaats in het hele stuk waar een zeer levendig oranjerood in het ooglid zit dat het licht van onderen opvangt."